Skoleværging

En helhedsorienteret forståelse af længerevarende skolefravær (ofte kaldet skolevægring) for børn og unge med autisme og/eller ADHD og tillægsdiagnoser

På Nybro betragter vi længerevarende skolefravær ud fra et systemisk perspektiv, hvor problemet forstås som et resultat af samspillet mellem barnet/den unge og dets omgivelser, herunder familie, skole og samfund. Vi har erfaring med, at denne helhedsorienterede forståelse gør det muligt at identificere og tackle de underliggende årsager gennem tæt samarbejde mellem alle involverede parter.
 

På Nybro anerkender vi, at børn med længerevarende skolefravær ofte diagnosticeres med angst eller depression. Diagnoser afspejler dog også samfundets forståelse af adfærd og ses længerevarende skolefravær udelukkende som et medicinsk problem, overses vigtige sociale og kulturelle årsager.

Selvom individuelle faktorer som personlighed og trivsel er vigtige, hjælper vi med at sætte det i kontekst ift. barnet/den unges omgivelser. Dette skaber en nuanceret og bæredygtig løsning på længerevarende skolefravær.

I dette arbejde gøres brug af både individuelle såvel som gruppeforløb som inddrager både barnet/den unge og de forskellige sammenhænge, barnet/den unge befinder sig i.

 

For mere information kan du læse om vores konkrete tilbud i Nybros øvrige beskrivelser.

Både privatpersoner som kommunale sagsbehandlere er velkommen til at rette direkte henvendelse til Den selvejende institution Nybro.